De invloed van sporten op je mentale gesteldheid

Dat sporten goed is voor je lichaam, weet iedereen wel. Maar ook je mentale gezondheid heeft enorm veel profijt van regelmatig sporten. Dit zullen we hieronder verder toelichten. 

Wat doet sporten met je brein en je mentale gesteldheid?

Door te sporten krijg je een toename van neurotransmitters. Neurotransmitters zijn stoffen in de hersenen welke signalen doorgeven tussen zenuwcellen of spiercellen. De toename van onder andere de neurotransmitters endorfine, serotonine en dopamine heeft vele voordelen. Zo heeft endorfine bijvoorbeeld heeft veel invloed op je stemming.

Wanneer je een tekort hebt aan endorfine, kan dit invloed hebben op hoe je je voelt; je kunt bijvoorbeeld last krijgen van angsten en depressieve gevoelens en het gevoel krijgen dat je in een dal zit. Ook het niet in slaap kunnen komen kan een gevolg zijn van een tekort aan endorfine. Door te sporten kan je de hoeveelheid endorfine die wordt aangemaakt stimuleren en ga je je dus beter voelen! Nu is endorfine slechts 1 van de vele neurotransmitters die toeneemt door te sporten. 

Sporten is niet een wondermiddel om al je psychische klachten op te lossen, maar is zeker goed om mee te nemen als onderdeel van therapie. In tegenstelling tot medicijnen heeft sporten alleen maar positieve bijwerkingen. Door regelmatig te sporten voel je je sterker, krijg je een beter beeld van jezelf en dit zorgt voor meer zelfvertrouwen. Je leest hier meer over onze personal trainingen.

personal-trainer-voorschoten
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Meer blogs van D-Healthy

Vanuit onze coaching en training zorgen wij voor een levensstijl-verandering. Wij kiezen voor deze werkwijze, omdat deze manier zorgt voor een blijvend resultaat.

2021 D-Healthy. All rights reserved.

Contact

Email: info@d-healthy.nl

Telefoon: 06 302 025 87

Adres: Rooseveltstraat 18QY, 2321 BM, Leiden

× Hoe kan ik je helpen?